WERMANDE GOTT

Vi satte oss ned tillsammans med Fredrik Werme från Werme Kafferosteri för att bena ut ett och annat kring specialkaffe. Är du intresserad av att lära dig mer om kaffe? Då är Werme någonting för dig.

Kaffe är en av de absolut viktigaste jordbruksprodukterna i världen. Drycken produceras i olika länder och under flera förhållanden, vilket leder till en enorm variation av smak,  upplevelse, hantverk och historia. Vi på Konceptism satte oss ned med Fredrik från Werme Kafferosteri för att snacka om denna mörka, komplexa men ändå så lättillgängliga dryck.

Vi är med och utvecklar hotellkoncept, restauranger och caféer kontinuerligt. Tack vare kaffekulturens framåtmarsch, får drycken får alltid en egen, specifik plats i processen. Vi ser hur intresset successivt fortsätter att växa och hur specialkaffe fortsätter att arbeta sig uppåt i det gastronomiska universumet. Att erbjuda fantastiskt kaffe är idag en nödvändighet snarare än en "nice-to-have". Misslyckas du med att tillfredsställa dina kaffeälskande besökare kommer de mest troligt att sluta upp på andra sidan vägen. Precis på samma sätt tänker vi inne på kontoret. Därför beställer vi in kaffe från Werme. Alla blir liksom lite gladare när vi gör det.

Vem är Fredrik?

Fredrik kom som en nyskjuten champagnekork från Kock- och restaurangskolan och började arbeta på “Gondolen” år 1995. Han var fast besluten att bli världens främsta kock och drevs av människor som ville skapa matupplevelser tillsammans. Karriären följde detta spår både inom och utanför rikets gränser tills dess att han stod som bar och restaurangchef på allas vårat saknade “Pet Sounds Bar”. Fredrik hade fått en plats där han kunde verkställa sina samlade drömmar, lärdomar och erfarenheter, vilket lade grund för nya utmaningar.

2017 började krogen köpa in kaffe från slow-rosteriet Johan och Nyström. Det öppnade dörrar till en helt ny riktning. Kaffemaskinen var alltid någonting som tog fram hans inre galna professor och nu hade han riktigt bra kaffe att nörda ned sig i. Lite senare därpå bar skeppet över till Skåne. En gammal krogpolare rostade sitt eget kaffe, vilket banade väg för en helt ny värld av smaker. Vid denna tidpunkt hade Fredrik drivit igång sin egen Bed and Breakfast, varpå han direkt började beställa in kaffe av olika slag.

Något som jag märker under samtalet med Fredrik, är att han hela tiden skannar efter lärdomar. Det var precis samma egenskap som fick honom att köpa och ge liv till ett nytt “boutiqueinspirerat” gårdshotell på landsbygden. Det blev en plattform för att laborera och leka fram nya smakupplevelser, samtidigt som han kan skapa en trevlig atmosfär tillsammans med gästerna som kommer och går. En riktig kaffeoas.

kaffe krog bönor specialkaffe krogkoncept fika

Men vad är specialkaffe, egentligen?

Specialkaffe är en term som används för att klassificera de bästa kaffebönor av högsta kvalitet, vilka dessutom är producerade i speciella s.k. mikroklimat.Vilken kaffeproducent som helst kan kalla sitt kaffe för gourmetkaffe eller lyxkaffe, men det är bara kaffe som får minst 80 i poäng på en 100-gradig skala som får kalla sig för specialkaffe.

Våra smaksinnen utvecklas hela tiden. Ju mer man provar, desto mer kommer det smaka med tiden. Fredriks smakresa har tagit honom från alla världens kaffehörn hela vägen till drivandet av företaget “Werme Kafferosteri”. Idag har rosteriet en portfolio av väl utvalda kaffesorter och andra produkter relaterade till allas vårt älskade svarta guld.

Var är vi påväg?

Finkaffe kommer att fortsätta öka enligt Fredrik. Han har två döttrar från Taiwan och har besökt landet flertalet gånger. Där hittas otaligt många caféer som jobbar med “poor-over” metoder och han beskriver det som att “de har kommit hur långt som helst”. Caféer kommer fortsatt att öka i variation och bryggmetoder, vilket således influerar våra kaffevanor. Mindre rosterier likt Werme kommer börja labba mer med smaker och fortsätta utmana de större aktörerna, mycker genom olika infusioner och smaksättningar. Vi får inte glömma kallt kaffe! Fredrik älskar att arbeta med Nitro. Det har varit en inkörsport för nya smakkombinationer, och här kommer han givetvis att fortsätta ta fram sin inre galna professor.

Vill du utforska specialkaffe vidare?

Utforska ett suveränt spektrum av smaker, aromer och syror som omsorgsfullt skapas genom Fredriks hängivna, hållbara och välsmakande hantverk: